Een beetje vakantiekriebels, en jij?

Wat een mooi weekje met fantastische temperaturen hebben we achter de rug, hè! We hebben er even op moeten wachten en zijn bijna weggeregend de afgelopen tijd, maar dit maakt een hoop goed! Ik weet niet hoe het met jou is maar ik ben stiekem al een beetje aan het aftellen tot de vakantie.

Deze week nam ik alvast een voorproefje en was met mijn halve gezin een paar daagjes naar de camping. Voor de rest van de zomer heb ik nog niet echt plannen, en jij? Maar ach, of je nu reisplannen hebt dit jaar of (nog) niet, met lange dagen vol met zon, een verkoelend briesje erbij en een lekker drankje, dan maakt het ook niet zoveel uit of die stoel onder je billen nu in je achtertuin staat of aan het Gardameer. Toch?


Heerlijk dat er weer steeds meer mogelijk is wat reizen en plannen maken betreft. Dat de wereld weer open gaat en we van ‘ouderwets’ vakantievieren kunnen genieten. Wat kun je daar aan toe zijn. Tijd om te relaxen en (in een andere omgeving) nieuwe energie op te doen.

Extra bagage op de terugweg

Voor veel mensen kunnen vakanties wel een uitdaging zijn voor je gewicht. Het lekkere eten en de gezellige sfeer nodigen uit tot extra en anders eten. Thuiskomen met extra ‘bagage’ in de vorm van vakantiekilo’s is voor veel mensen herkenbaar. Dan is die weegschaal toch een domper…Dus, ik dacht, laat ik je alvast voorzien van wat adviezen en tips om je vakantie goed door te komen, ook wat dat betreft. Je kunt er maar beter op tijd bij zijn!

Hoe kom je niet aan op vakantie?

Een actieve fiets- of wandelvakantie is misschien de uitzondering, maar ben je niet zo van de sportieve tochten tijdens je vakantie, dan kan het best lastig zijn om op gewicht te blijven. Een all-in vakantie in een hotel met uitgebreide buffet nodigt uit tot onbeperkt smullen. Een ijsje hier, een frietje daar, iedere dag uitgebreid uit eten.

In een huisje of tent is het gemakkelijker je eigen eetpatroon te houden. Als je bezig bent met afvallen en je wilt niet zwaarder worden door de vakantie, is het slim van te voren te bedenken hoe je dat gaat aanpakken. Je kunt ervoor kiezen een pauze in te lassen met het afvallen, om na de vakantie de draad weer op te pakken. Dit levert je vaak wat extra kilo’s op. Een ander nadeel is, dat het moeilijk kan zijn om eenmaal thuis de knop weer om te zetten.

Ik heb toch vakantie..?

Je kunt ook je strenge dieet meenemen op vakantie. Je zult dan niet aankomen en misschien zelfs wel afvallen. Maar een ontspannen vakantie heb je waarschijnlijk niet. Je zult, zeker in het buitenland, veel tijd nodig hebben om te zoeken naar plekken waar je verantwoord eten kunt kopen. Je moet steeds streng zijn voor jezelf. En dat is natuurlijk niet de bedoeling van een vakantie! Enne… sowieso niet. Lijkt mij. 

Ik adviseer bij vakantie altijd om de middenweg te kiezen: je gaat niet helemaal ‘los’ met eten, maar je bent ook niet bezig elke calorie te tellen. Je gewicht stabiel houden is dan je doel. Een keer een ijsje kan best, maar niet iedere dag. Lekker uit eten is ook prima, met de volgende tips:

  • Spreek van te voren af met jezelf wat je wilt eten, bekijk bijvoorbeeld de menukaart online.
  • Wees zuinig met alcohol.
  • Let op de sausjes, laat ze apart serveren.
  • Kies voor gekookte/gepofte aardappelen in plaats van friet of gebakken aardappelen.
  • Kies voor fruit of koffie als nagerecht. Of wel een nagerecht, maar geen voorgerecht.
  • Kies bij de lunch voor een broodmaaltijd in plaats van warm.
  • Sla geen maaltijden over en neem ook een ontbijt, al sta je later op. Eet niet teveel.
  • Neem de tijd om te eten; leg af en toe je bestek even neer. Eet rustig, hierdoor ben je sneller verzadigd.
  • Geniet bewust voor een extraatje af en toe.

Eet veel groenten en fruit en drink (mineraal)water. Neem als het kan een voorraadje gezond eten mee van huis (volkoren crackers, verantwoorde tussendoortjes, goed broodbeleg, enz.). Dan heb je iets bij de hand om te kiezen. Ga er lekker op uit, verken de omgeving lopend of met de fiets. Slaap voldoende en kom tot rust. Doe veel leuke dingen. Kortom: maak er een feestje van!

Ik hoop dat je met deze tips een topvakantie hebt straks, uit of thuis.

En denk je nu: ‘Na de vakantie, dan ga ik echt aan de slag met gezonder eten!’ en kun je daarbij persoonlijk advies en steun goed gebruiken? Maak dan nu hieronder een afspraak voor een gratis adviesgesprek of plan gelijk je intake!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.