Wat?? 14 suikerklontjes..?

‘Ik heb geen idee of wat ik eet gezond is.’ Ze zit tegenover me en kijkt me verwachtingsvol aan. Na een intakegesprek en het bijhouden van een eetdagboek is het nu tijd voor haar adviesgesprek. Weten hoe ze zichzelf goed kan voeden, hoe ze op een gezonde manier kan afvallen en hoe ze van eten kan genieten zonder dat ze steeds twijfelt, zich schuldig voelt of honger heeft. Dat is wat ze wil. Vandaag gaan we samen hiervoor het plan maken.

De hele jackpot

Ze is er helemaal klaar voor. Maar het is wel een tikkie spannend, dat zie ik in haar omgaan. ‘Tja, dat dagboek, het was niet haar beste week, zeg maar… Wat zal ik daarover gaan zeggen?’ Ik snap het helemaal. En ik zeg altijd: ‘Vul dat dagboek gewoon in zonder na te denken. Schrijf eerlijk alles op, laat geen dingen weg, eet niet niet ‘omdat je het dan ook moet opschrijven’ (volg je het nog), nee, doe gewoon zoals altijd. Dan kan ik het beste advies geven.’

Ondertussen zit ik te popelen. Ik heb zulke eye-openers voor haar. Inzichten waarvan ik weet dat ze haar zo gaan helpen. Dus daar gaan we! Haar ogen spreken boekdelen en ik hoor de kwartjes vallen. En helemaal als ik over haar ontbijt begin. Ze heeft een leuke, drukke baan. En ze begint vroeg aan haar werkdag, waarvoor ze eerst drie kwartier in de auto moet zitten. Dus dat ontbijt, het komt er niet zo van. Ze moet al zo vroeg op. Dan ook nog gaan zitten met een bordje eten, het lukt niet echt. 

Goed bezig

Maar ze heeft wel gemerkt dat ze zonder ontbijt niet goed start. Dus koos ze voor van die handige pakjes drinkontbijt. Handig voor onderweg. De verpakking gaf haar wel vertrouwen: er staan woorden op als ‘ontbijt’, ‘fruit’ en vezelrijk.’ Mooi plaatje erop van een sappig aardbeitje en frisse yoghurt, nou: prima oplossing. Toch?

Jaaa. Voor Team Trukendoos. Degenen die die verpakkingen zo mooi maken, omdat ze zo graag verkopen. Als ik haar vertel dat ze met zo’n pakje, plus met wat ze erbij eet, 54 gram suiker binnenkrijgt, valt ze bijna van haar stoel. 54 gram, dat zijn bijna 14 suikerklontjes. Vóór acht uur. En dan moet de dag nog beginnen…

Echt eten

Gelukkig heb een hoop alternatieve ideeën voor haar. Die je ook in de auto kunt opeten. Maar toch, dat kwartiertje eerder opstaan, soms is het gewoon een beter plan. Want eten moet je liever niet combineren met andere taken, als het even kan. In rust en met aandacht eten, dat verzadigt veel meer. Ze ontdekt het zelf.

Kunnen eten wat je wilt, vrijheid en rust krijgen in je eetpatroon, grip op je gewicht; het levert zoveel meer op dan de energie die het kost. Ik heb het zelf ondervonden en deel het graag met anderen.  

Op weg

Na een uur praten nemen we afscheid en gaat ze naar huis met haar plan. Ze start meteen met de eerste stappen, helemaal opgelucht en enthousiast. Ze gaat ervoor! Ik vind het zo’n mooi onderdeel van mijn vak om haar de tools aan te kunnen reiken. En ze gaat mij de komende tijd regelmatig terugzien. Nieuwe gewoontes aanleren, dat kost aandacht, tijd en moeite. Daar kun je een stuk ondersteuning vaak goed bij gebruiken, iemand die een poosje met je meeloopt. Ik herken het zelf ook. 

En jij? Die vraag van mijn cliënte: ‘Ik heb geen idee of wat ik eet gezond is’, komt die jou ook bekend voor? Of wil je ook afvallen en daarna op gewicht blijven, zonder weer aan te komen? Een fijne leefstijl ontwikkelen die bij jou past en waarin al het eten past? Na de meivakantie, vanaf 17 mei, is er weer ruimte voor nieuwe aanmeldingen. Een afspraak voor een vrijblijvend gesprek kan je nu hier maken of via het contactformulier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.