En spring!

Foto: Jouw Natuur Portret/Andrea de Jong

Eten zou een middel mogen zijn om te genieten van het leven. Maar soms voelt dat totaal niet zo. De relatie die je hebt met eten kan slecht zijn. Bijvoorbeeld wanneer hoe je eet ervoor zorgt dat je je steeds zo futloos voelt. Als je het gevoel hebt dat je je gewicht niet in de hand hebt. Of als sommige soorten eten een bepaalde ‘lading’ voor je hebben.

Taart bijvoorbeeld, kan symbool zijn gaan staan voor slecht, vet, ongezond, verboden, ‘doe-dan-maar-een-klein-stukje’, ‘ja-maar-ik-heb-hem-speciaal-voor-jou-gebakken’, schuldgevoel of misselijkheid. In plaats van voor lekker, feestvieren, verjaardagen, bakplezier in eigen keuken, herinneringen aan mooie gebeurtenissen of aan vroeger.

Een wens om anders te gaan eten kan je op verschillende manieren invullen:

  • Je kunt een dieet uitkiezen, als je snel die kilo’s kwijt wilt.
  •  Of alleen nog maar gezonde dingen eten. Eten onderverdelen in gezond en ongezond.
  • Of heel weinig gaan eten, calorieën tellen.
  • Of jezelf van alles verbieden, vanuit het idee dat alles wat niet ‘Schijf van Vijf-proof’ is, slecht en verboden is.

Dit zijn allemaal rigoureuze veranderingen, die veel moeite kosten om aan te wennen en heel vaak niet vol te houden zijn op langere termijn. Omdat ze je niet leren op een goede, ontspannen manier met eten om te gaan. Het staat te ver af van je eigen gewoontes en het is niet praktisch. En het allerbelangrijkste: je doet jezelf tekort. Qua voedingsstoffen en qua zelfzorg. Een gezond eetpatroon bestaat niet alleen uit ultragezond eten.

Wat is gezond eten?

Op een goede manier met eten omgaan is wat mij betreft: bewust gaan eten. Met aandacht kiezen voor meer gezonde producten, meer variatie, andere smaken, nieuwe ideeën en recepten. Zodat je de voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. Jij bent de enige die daarvoor kan zorgen. Je lijf verdient goede brandstof.

En tegelijk is het heel gezond om ook een plek te hebben in je eetkeuzes voor lekkere happies die gewoon alleen maar lekker zijn. Dat is hun doel :). Het maakt dat je kunt genieten van al je eten. Ook als je daarbij tegelijk wilt afvallen of op je gewicht wilt letten. 

Hordes

Deze manier van eten vraagt ook om aanpassingen. Het is niet zo dat het vanzelf gaat. Als je gewoontes wilt veranderen, zijn er zijn hordes die je moet nemen, dat geldt voor alle gewoontes. Het kost moeite en tijd en lukt vaak niet van de ene op de andere dag.

Stap voor stap dingen veranderen, de tijd nemen om daaraan te wennen, soms hoger springen wanneer je loopt te sloffen, geduld hebben als het langer duurt dan je wilt en NIET opgeven, dat maakt dat die route van jou wordt. Loop in je eigen tempo maar blijf gefocust en scherp: je wilt naar die eindstreep, waar jouw doel ligt: een gezonde, fijne relatie met eten. Accepteer dat het een tijdje lastig zal zijn. De beloning is het waard!

Ik loop graag een stuk met je mee. Vul hieronder het formulier in voor mijn routekaart en aanmoediging!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.