Twintigtwintig, of niet..?

Twintigtwintig, deze quote of #hashtag zie je ineens overal! Het is ook wel een beetje magisch getal, vind je niet? ‘Alles is mogelijk in 2020…’, zoiets. En die energie die je krijgt van dat gevoel, dat er van allerlei bijzondere en geweldige dingen op je liggen te wachten, daar geloof ik zeker in! Het leven is nu eenmaal een avontuur vol onverwachte wendingen. Met een positieve insteek en hoop begin je met een voorsprong, ook als het misschien toch tegenzit.

Mijn wens voor jou is dat je een jaar tegemoet gaat van mooie uitdagingen, waar je lekker mee aan de slag kunt gaan. Je tanden in kunt zetten, letterlijk en figuurlijk :). Want een gezond en passend eetpatroon en -gewoontes als stevige basis, daar kun je op terugvallen bij iedere uitdaging. Het geeft een voorraadje energie om uit te putten en ook een vaste leidraad en structuur voor iedere dag. Maar dat eetpatroon bereiken is niet altijd gemakkelijk.

Hoe krijg je het voor elkaar?

Zo na de feestdagen blik je terug en maak je de balans op: de laatste oliebollen zijn nog opgegaan (ja, nog na 1 januari…), je voelt je nogal opgeblazen, hebt een lichte hoofdpijn als de wekker weer vroeg gaat, maar je moet weer aan het werk dus hup, terug naar het gewone leven. Het valt niet mee!  En die weegschaal… daar heb je nog niet opgestaan en dat wil je voorlopig ook niet. Omdat je bang bent voor wat je te zien krijgt.

Klinkt het jou ook bekend in de oren? Ik heb het zo ook jaren gehad. In plaats van nieuwe energie aan het begin van een nieuw jaar een soort wanhopig gevoel, omdat je echt niet ziet hoe je het anders gaat doen dit jaar. En kunt volhouden ook, want goede voornemens ten spijt, diep van binnen weet je allang hoe het zit; die zijn over een paar weken weer weggewaaid. En dan?

Een waardeloos gevoel is dat! Daarom geef ik je graag een paar tips.

1. Door een plan te maken voor jezelf kom je verder. Een plan waarin je rekening houdt met struikelmomenten. Waarin je dus ruimte maakt voor jezelf om te falen. Omdat dat niet erg is. ALS JE MAAR NIET OPGEEFT. Een faalmoment verandert zo in een struikelmoment. En wanneer je struikelt, blijf je toch ook niet liggen? Je klautert omhoog en loopt weer verder. Vergelijk het maar met leren schaatsen. Och, wat val je dan veel in het begin! Je ligt meer languit op het ijs dan dan je vooruit komt. Maar dan blijf je ook niet liggen, toch? Veel te koud! Je staat steeds weer op en ploetert door. En dan ineens, na al dat oefenen; kijk!! Je schaatst!

#2020

Om lekker te kunnen schaatsen hoef je geen Sven Kramer te zijn. Om goed vooruit te komen hoeft het niet perfect te zijn. Dat houdt niemand vol. Ook Sven Kramer niet, hoezeer ik het hem ook gun; ooit is het klaar met het succes en de medailles. Maar let op: ook dan schaatst Sven nog steeds supermooie rondjes. Hetzelfde geldt voor die gezonde leefstijl, die hoeft ook niet perfect. 80/20 is daarom een term die ik veel liever hoor. 80% gezonde basis. En 20% speling voor extraatjes.

Klinkt veel beter toch? Dat houdt het leuk. Maar die 80%, daar ga je dan wel voor.

2. Een andere tip: doe niet alles tegelijk. Bedenk waar jij dingen anders wilt gaan doen. Is het minder snoepen? Is het meer groente en fruit eten? Minder cola drinken? Meer bewegen? Maak een lijst van de dingen waar je aan wilt sleutelen. Pak het eerste op, wat voor jou het belangrijkst is. Ga hier gericht mee aan de slag. Wanneer je merkt dat het goed begint te gaan, je routine krijgt en er iets bij kan, kies dan het volgende punt. Voor iedereen is het anders hoe dit eruit ziet. Doe het op jouw manier.

80/20. Een mooie balans. Goed is beter dan perfect. Het brengt je waar je heen wilt.
Ook in #2020!