Hoe stop ik met emotie-eten?

Emotie-eten kan grote invloed hebben op je leven. Verdriet, stress of gevoelens van eenzaamheid verdring je door troost te zoeken in voedsel. Zo vul je de leegte. Tenminste, dat probeer je. Want al snel na zo’n eetbui blijkt dat het niet echt lukt. Het nare gevoel zit er nog steeds. Je probleem is ook niet weg. Je voelt je wel vol en misselijk. Schuldgevoelens en een gevoel van onmacht kunnen je bovendien parten spelen.

Problemen weg-eten lukt dus niet. Je bent eigenlijk je gevoelens aan het ‘verdoven’ met andere prikkels, namelijk smaak en afleiding. Waar ligt de oplossing? Want gewend zijn aan een zak chips opentrekken bij gedoe op je werk, of jezelf verwennen met een doos bonbons als je alleen op de bank zit, kan lastig te doorbreken zijn.

Wat kun je hieraan doen?

  • Wanneer je je rot voelt, bedenk dan waar dit door komt. Vaak weet je dat wel, soms ook niet. Zet voor jezelf op een rij welke situatie deze gevoelens veroorzaakt.
  • Als je dit duidelijk hebt, denk dan eens goed over de situatie na. Wat speelt er, hoe is het gekomen, hoe verliep (bijvoorbeeld) een gesprek, wat was jouw rol in de situatie?
  • Ga na of de manier waarop je tegen de situatie aankijkt wel klopt. Zijn jouw gedachten wel reëel?
  • Welke gedachte zou beter kunnen kloppen? Schrijf een meer realistische gedachte op.
  • Kun je iets doen om de situatie te veranderen? Wat dan? Zo niet, wat kun je doen om met de situatie om te gaan?
  • Heeft de situatie te maken met onderliggende eerdere ervaringen? Wat kun je daarmee? Wat wil dit je zeggen?
  • Door na te denken over bovenstaande vragen, ga je gericht met het probleem aan de slag in plaats van het te vermijden. Dat kan best moeilijk zijn in het begin, maar het levert altijd nieuwe inzichten en misschien zelfs de oplossing op.

Doorbreek het patroon

  • Zoek afleiding om niet aan eten te denken: ga naar buiten voor een wandeling, ga in bad of ga sporten. Door echt je huis uit te gaan heb je geen gelegenheid iets te nemen.
  • Spreek af met een goede vriendin dat je haar belt of appt als je een eetbui voelt aankomen. Iemand die jou goed kent en die je vertrouwt.
  • Vul je kasten met gezonde dingen. Als je dan toch iets weg wilt knagen kun je wat verantwoords pakken. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten.
  • Weet dat eetdrang weer voorbij gaat. Wacht daarom 20 minuten; je trek is waarschijnlijk verdwenen.
  • Eet regelmatig en voldoende. Zorg ervoor dat honger geen reden is om door te blijven eten van die koekjes. Kies voor volkoren producten, groente, fruit, zuivel , noten en peulvruchten.
  • Als je het emotie-eten wilt aanpakken zal je zelf verantwoordelijkheid moeten nemen.
    Jij bent de enige die voor de verandering kan zorgen. Vind je het moeilijk om het alleen te doen? Vraag dan hulp aan mensen om je heen of neem vrijblijvend contact op voor een persoonlijk adviesgesprek. Bel of mail me gelijk