Slaapverwekkend verhaal dit!

Gisteren was het onderwerp van gesprek bij de Goed Eten Club ‘slapen’.
Wist je dat je nachtrust heel belangrijk is, juist ook als je wilt afvallen? Het is niet het eerste waar je aan denkt misschien. Gezond eten, minder snoepen en meer bewegen, dat komt vaak als eerste bij je op. Maar extra resultaat boek je met voldoende uurtjes slapen!

Dat zit zo:

Hoeveel uur slaap je nodig hebt is voor iedereen verschillend, maar voor de meeste volwassenen is het rond de 7 à 8 uur. Wanneer je slaapt herstelt je lichaam van (denk)werkzaamheden, stabiliseren je hormoonspiegels zich en verwerk je ervaringen in je dromen. Je rust uit en doet nieuwe energie op voor de volgende dag. Een langere periode van te weinig slaap kan leiden tot grote vermoeidheid, concentratiestoornissen en een lage weerstand.

Ook op je gewicht heeft slaaptekort dus invloed. ’s Avonds laat krijg je vaak weer trek. Dat kan komen doordat het al een aantal uur geleden is dat je voor het laatst iets gegeten hebt. Maar meestal is er iets anders aan de hand: je hersenen verwarren het signaal moeheid met hongergevoel. En in plaats van naar bed te gaan beland je dan vaak in de keuken… Oeps!

Een kort nachtje

Misschien herken je dit ook wel: als je slecht geslapen hebt heb je meer trek overdag. Je kiest eerder voor grotere porties en meer calorieën. Dat komt door een slechtere balans tussen hormonen. Door te weinig uren slaap krijgt je lichaam niet de kans dit evenwicht goed te regelen.

Het hormoon leptine zorgt voor een verzadigingsgevoel, het geeft je lichaam het seintje ‘genoeg gegeten, ik zit vol’. Haar tegenhanger, het hormoon ghreline, veroorzaakt juist een hongergevoel en geeft aan dat je nieuwe brandstof nodig hebt. In een normale situatie zijn deze hormonen in balans en werken ze goed samen. Maar bij te weinig slaap dus niet.

Het gevolg: meer honger en minder verzadiging. Je blijft dus gemakkelijker dooreten. Zo krijg je meer brandstof binnen en kom je sneller aan.

Voor veel mensen zijn deze korte nachten aan de orde van de… dag; met de kleine kindjes in je gezin ben je ook ’s nachts vaak bezig. Of als ze al ouder zijn ben je blij met die spaarzame uurtjes rust in de avond en wordt het al snel weer later dan je wilde. En lig je dan eindelijk een keer op tijd in bed, dan kunnen je gedachten, gepieker of je drukke agenda je slaap verjagen.

Een paar tips om je nachtrust weer in ere te herstellen

– Ga op tijd naar bed en sta op tijd op
– Slaap iedere nacht ongeveer evenveel uur
– Eet en drink niet meer vlak voor je naar bed gaat. Ook je spijsvertering wil rust
– Dim de lichten en houd je slaapkamer donker
– Zorg voor een rustig slaapritueel en zet op tijd je laptop, tv en telefoon uit
– Nog beter: geen schermen op je slaapkamer, koop een wekker
– Zet die zo neer dat je niet kunt zien hoe laat het is
– Lig je wakker? Ga naar beneden en lees even in een heel saai boek

Ik ga het weer proberen vanavond, jij ook? Slaap lekker alvast!