‘Waarom val ik niet af?!’

Je hebt opgelet met eten. Op de fiets overal naartoe en de auto steeds laten staan.
De boodschappen, naar je werk… Nog een extra wandeling gemaakt in het weekend.
Vol verwachting stap je nu op de weegschaal. En dan… niets afgevallen, maar drie ons aangekomen.

‘Hoe kan dat nou??’

Een aantal cliënten overkwam dit deze week hier in de praktijk. Ook dat komt weleens voor.  Het kan heel frustrerend zijn om de moeite die je doet niet beloond te zien. Je weet gewoon niet waar het aan ligt. Wat kun je nog meer doen? Niets lijkt te werken. Je hebt de neiging het bijltje erbij neer te gooien. Doe je daar zo je best voor? Ik hoorde het allemaal langskomen… Samen keken we naar de mogelijke oorzaken. Want die zijn er en er is wat aan te doen.

Welke oorzaken zijn er?

Het is heel eenvoudig; afvallen doe je als je minder eet dan je nodig hebt. Eet je meer dan kom je aan. Is het hetzelfde, dan blijf je ook op hetzelfde gewicht. Hoeveel je verbrandt wordt bepaald door hoe hard je stofwisseling werkt. Dat is vooral afhankelijk van je lichaamssamenstelling en hoeveel je beweegt.

  1. De logische eerste oorzaak van niet afvallen is dus: je krijgt meer energie binnen dan je verbrandt. Dit kan komen doordat je porties te groot zijn, je tussendoortjes veel calorieën leveren, je in het weekend anders eet waardoor je gemiddeld toch in de plus uitkomt of doordat je minder beweegt dan goed voor je is.

    bron afbeelding: Scary Mommy

  2. Een andere oorzaak kan zijn dat je te weinig rust en slaap krijgt. In je slaap herstellen je hormoonspiegels zich. Dit proces raakt verstoord als je te weinig slaap krijgt.  Je verzadigingsgevoel wordt geregeld door een hormoon dat leptine heet. Dit hormoon geeft je een seintje als je voldoende hebt gegeten: stop maar met eten. Het zusje van leptine is ghreline. Zij veroorzaakt juist een hongergevoel. Dus: weinig slapen, meer trek. Ook andere hormonen kunnen een rol spelen. Bepaalde dagen in de maand roepen soms iets harder om chocolade bijvoorbeeld…
  3. Nog een oorzaak die te maken heeft met slaap: je hersenen kunnen een hongergevoel verwarren met behoefte aan rust. Krijg je ’s avonds trek, dan kan het heel goed zijn dat je eigenlijk gewoon slaap nodig hebt in plaats van nieuwe brandstof. Hetzelfde geldt overigens ook voor dorstgevoel. Drink maar eens een glas water en kijk of je trek minder wordt.
  4. Stress kan zorgen voor meer behoefte om te eten. Je zoekt afleiding of troost in je keukenkastjes.  Het omgekeerde kan ook; je krijgt geen hap door je keel. Maar dat zorgt vaak wel voor afvallen…
  5. Het kan ook zijn dat je een ‘plateau’ bereikt hebt; je lichaam is even aan het resetten en moet wennen aan je nieuwe eetpatroon. Het afvallen staat even stil. Maar komt weer op gang als je gewoon doorgaat. Niet opgeven dus!

Wat kun je hieraan doen?

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken waarom afvallen soms even niet lukt. Nog even op een rij wat je eraan kunt doen:

  • eet niet te grote porties
  • let op je tussendoortjes
  • maak het verschil tussen weekdagen en weekend (of overdag en ’s avonds) niet te groot
  • ga meer bewegen
  • ga op tijd naar bed en…
  • heb geduld. Het komt goed als je er wat aan doet!