7 motivatietips bij het afvallen; tip 6- Neem tijd

klok

Verandering kost tijd. Het lukt meestal niet om van de ene op de andere dag alles om te gooien. Doe het stapje voor stapje.

Stel, je drinkt vaak frisdrank. Daar wil je mee minderen en je kiest vaker voor (bruisend) water. Als je daaraan gewend bent, is het tijd voor een nieuwe stap, bijvoorbeeld iedere dag fruit eten. Zo bouw je stap voor stap een ander eetpatroon op. Houd hierbij je eigen schema aan; als je er geen moeite mee hebt om meerdere stappen tegelijk te doen, is dat natuurlijk prima.

Chocolalala..!

Soms heb je zo’n dag dat het voor je gevoel helemaal mis gaat. Had je net een week alle koekjes laten liggen, belandt nu toch ineens die heerlijke chocoladereep zomaar in je winkelmandje… Die gaat meteen op als je thuiskomt.

Achteraf heb je spijt… Heb je daarvoor zo je best gedaan de rest van de week? Uit frustratie (deze dag is toch al verpest) pak je er ‘s avonds ook nog maar die zak chips bij. Het maakt nu toch niet meer uit.

Ken je dit? Het is verleidelijk om het bijltje er gelijk maar meteen bij neer te gooien, of niet. Maar waarom zou je dat doen? Als je wilt leren schaatsen en je valt, blijf je toch ook niet liggen op het ijs? Morgen weer een hele nieuwe dag. En door!

O ja, en… je ging toch niet meer ‘op dieet’? Dus die chocolade mag gewoon. Maar: maak bewuste keuzes in wanneer en hoeveel.