7 motivatietips bij het afvallen; tip 2- Hoofdzaken

Deze week deel ik iedere dag een tip om gemotiveerd te blijven tijdens het afvallen. Wat kan het lastig zijn om op je doel gefocust te blijven! Gisteren was de tip: begin NU. Wacht niet op een week waarin je ‘niets’ hebt, want er is altijd wel wat. Begin gewoon vandaag.

Tip 2: ‘Hoofdzaken’

Hier is één uitzondering op: wanneer er belangrijke kwesties spelen in je leven, zoals bijvoorbeeld ziekte, familieaangelegenheden of ontslag, dan zit je hoofd daar vaak al mee vol. Helemaal focussen op het afvallen lukt dan niet. Je kunt je afvragen of dit dan het juiste moment is om eet- en leefgewoontes aan te passen. Waarschijnlijk is het een beter idee om te wachten tot je in rustiger vaarwater terecht bent gekomen.

stress 2

Natuurlijk kan het ook zo zijn, dat je al was begonnen. Je bent wat kilootjes kwijt, het gaat best goed eigenlijk. Maar dan gebeurt er plotseling van alles tegelijk. Je moet allerlei ballen in de lucht  houden. Drukte op het werk, spanningen in je gezin, een te volle agenda… Het levert een hoop stress op. En het afvallen lukt niet meer zo goed. Hoe komt dit?

Hormonen… wat moet je ermee?

Naast minder focus spelen je hormonen een rol. In stresssituaties maakt je lichaam stresshormonen aan. Dit is normaal en gezond; in geval van nood of gevaar stellen deze hormonen je in staat te vluchten of te vechten. Helaas zit er ook een keerzijde aan de aanmaak van deze hormonen. Neem het hormoon cortisol. Dat verhoogt de bloedsuikerspiegel. Deze extra suikers, die overblijven en niet worden verbrand, worden omgezet in…lichaamsvet.
In vroeger tijden fijn als buffer in geval van hongersnood, nu niét fijn als je wilt afvallen!

Naast de andere nadelige effecten die langdurige stress geeft, kan het dus ook invloed hebben op het afvallen. We kunnen stress vaak niet voorkomen, daarom is het belangrijk manieren te vinden om stress te laten afvloeien. Maak voldoende ruimte voor rust en ontspanning. Zet leuke activiteiten op het programma, zet je telefoon en laptop regelmatig uit, ga op tijd naar bed, beweeg meer, enz.

Ook goede voeding helpt bij stress: veel groente en fruit (in verschillende kleuren), minder suiker en meer volkoren producten, minder koffie en alcohol. Eet producten met goede vetten (zoals noten, vis en olie) en kies voor eiwitrijke producten als peulvruchten, zuivel, ei en kip.