7 motivatietips bij het afvallen; tip 1- Nu beginnen

In gesprekken die ik heb met mensen, zowel in mijn praktijk als in de wandelgangen, vertellen mensen vaak over eerdere pogingen om af te vallen die niet lukten. Frustrerend! Het kan zo moeilijk zijn om vol te houden en op dat gewenste gewicht te komen en te blijven.
Wat speelt er mee? Hoe blijf je toch gemotiveerd? Ik schreef er een serie van 7 tips over.

Vandaag tip nummer 1:

1. Nu beginnen

Wanneer je schrikt van de weegschaal, baalt van de spiegel of last hebt van lichamelijke klachten gaat de knop om: die extra kilo’s moeten er af, en zo snel mogelijk!
Maar na een paar weken kun je geen shake meer zien, of zie je sterretjes van de honger.
En keer op keer nee zeggen tegen jezelf wordt steeds moeilijker.

Een verleidelijk stemmetje in je hoofd fluistert steeds dingen als: ‘Ach, je bent al zo lang streng geweest voor jezelf joh, je mag nu best wat nemen.’ Je wilskracht is dan al zo’n tijd op de proef gesteld dat je voor de bijl gaat. Dat gebeurt nog eens. En al snel is die enthousiaste lijnpoging weer verleden tijd. Het was alles of niets.

Op dieet?!?

Het idee dat je ‘op dieet moet’, kan als een donkere wolk boven je hoofd hangen. Je weet dat er dingen moeten veranderen, maar eigenlijk wil je gewoon blijven doen wat je altijd doet en eten wat je altijd eet (over het woord ‘dieet’ gaan we het trouwens nog even hebben de komende week…). Maar om te moeten beginnen aan zo’n ‘dieet’, eigenlijk moet je er niet aan denken.

Daarom schuif je het voor je uit: volgende week, dan begin ik. Maar die week heb je net een BBQ met de familie… Nou, dan de maandag daarna. O, dan is er weer die collega die taart trakteert omdat ze jarig is geweest. En zo begin je nooit.

Daarom is de eerste tip als je wilt beginnen: er is nooit een perfect moment.
Begin gewoon NU.

Morgen tip 2: ‘Hoofdzaken’.