Het is weer tijd voor stamppot!

Het is oktober en de blaadjes beginnen te vallen. Is het bij jou thuis al tijd voor stamppot? Zuurkool, andijviestamp of bijvoorbeeld hutspot. Lekker, maar de ‘ouderwetse’ variant met een kuiltje jus, stuk rookworst en spekjes erdoor is een behoorlijke caloriebom…

Gelukkig kun je stamppot ook lichter maken met de volgende tips:

  • Gebruik veel groente en minder aardappelen. De stamppot moet mooi gekleurd zijn. Om extra groente toe te voegen, kun je een deel van de aardappels vervangen door knolselderij.
  •  Rookworst; is heel zout en heel vet (ook de magere soort). Kies in plaats van rookworst voor een rundersaucijsje of gehaktballetjes. Wil je graag de rooksmaak, kies dan voor gerookte kipfilet.
  •  Spekjes, hetzelfde verhaal natuurlijk. Kun je beter weglaten, of vervangen door wat kleine blokjes 30+ kaas of zongedroogde tomaatjes voor een pittige smaak.
  •  Maak een magere jus, met vloeibare margarine of braadproduct, veel heet water en een theelepeltje juspoeder. Nog beter: kook de groente (en aardappelen) in bouillon, giet af en vang het kookvocht op. Stamp alles door elkaar en voeg genoeg bouillon toe om het smeuïg te maken (warme melk kan ook als toevoeging). Geen zout toevoegen.

Eet smakelijk!