Uit eten en afvallen

‘Uit eten gaan als je wilt afvallen; ben je dan veroordeeld tot de groene salade en water drinken? Want dan is de lol er voor mij snel af, hoor.’ Deze vraag kreeg ik laatst van iemand in mijn praktijk. En het is waar; het eten in restaurants is nou niet direct de eerste keus als je wilt afvallen. Vaak zijn de porties groot, wordt er weinig groente geserveerd en is je maaltijd rijkelijk overgoten met een saus.

Toch kun je heel goed af en toe uit eten gaan als je ook op je gewicht let! Met de volgende tips kun je bewust kiezen voor een gezonde, lekkere maaltijd:

  • Kies vooraf een restaurant uit waar ze ook groente op het menu hebben staan. Dit is online prima te zien. Een restaurant waar men groente belangrijk vindt, noemt deze duidelijk in de menukaart.
  • Bekijk thuis alvast de menukaart zodat je al een overwogen keus kunt maken.
  • Kies voor een gerecht met mager vlees of vis of een vegetarische maaltijd. Let er in het laatste geval op dat ze niet een hele berg kaas in je maaltijd verwerken.
  • Vraag om extra groente of een salade.
  • Kies voor een gepofte aardappel of rijst in plaats van friet als bijgerecht.
  • Laat de saus apart serveren.
  • Let op de hoeveelheid die je eet; een driegangenmenu is meestal teveel. Kies niet voor een voorgerecht plus nagerecht, maar neem één van de twee of alleen een hoofdgerecht. Of twee voorgerechten, dat kan ook.
  • De keuken bepaalt hoe groot de portie is die op jouw bord ligt. Meestal is dat meer dan je thuis eet. Denk niet dat het onbeleefd is als je een deel laat liggen, als je genoeg hebt gegeten ben je klaar.
  • Drink je wijn bij het eten? Een klein glas wijn is 100 calorieën extra. Dat tikt snel aan! Houd het daarom bij maximaal één glas en drink verder water.
  • Kies voor koffie of fruit als nagerecht.
  • Eet langzaam en geniet van je maaltijd!