Je kind en groente eten; 7 ‘smaakvolle’ tips voor succes

Je kunt er soms moedeloos van worden: waarom eet je kind toch zo slecht? Zodra het eten dat je hem of haar voorschotelt ook maar neigt naar gezond, gaan de kiezen op elkaar. En zeker groente delft vaak het onderspit want: het ‘ruikt vies’, ‘ziet er gek uit‘, of grote broer eet het ook niet, dus kan het niet anders dan oneetbaar zijn. Als ouder wil je graag dat je kind een beetje gezellig mee-eet aan tafel en voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar hoe pak je dat nu aan met die groente?

 

Smaakontwikkeling

Om het eetgedrag van kinderen meer te begrijpen is het goed om wat meer te weten over de smaakontwikkeling. Wist je dat die al voor de geboorte begint? Een ongeboren baby eet mee met zijn moeder; alle voedingsstoffen die hij of zij binnenkrijgt, komen via de placenta en de navelstreng uit de voeding van de moeder. Het is dus heel belangrijk om goed te eten tijdens de zwangerschap; uit onderzoek blijkt steeds duidelijker dat de latere gezondheid voor een groot deel beïnvloed wordt door de voedingsstoffen die je al voor je geboorte binnenkrijgt. Het is dan ook een groot voordeel om weinig last hebben van zwangerschapsmisselijkheid…

Voor de geboorte

De voeding van de baby verloopt dus via het bloed. Maar doordat een baby ook regelmatig kleine beetjes vruchtwater inslikt, went hij of zij ook al aan verschillende smaken. Het vruchtwater verandert namelijk steeds van smaak, dit wordt bepaald door wat de moeder eet. Vanaf de 12e week van de zwangerschap zijn er al smaakpapillen aanwezig in het mondje van de baby. Als de moeder dus gevarieerd eet, went de baby al aan verschillende smaken. Hij of zij kent al voor de geboorte het verschil tussen zoet, bitter en zuur.

Vlak na de geboorte heeft een baby duizenden smaakpapillen. Deze hoeveelheid neemt snel af; als een kind 10 jaar is, is het aantal gehalveerd en op 30-jarige leeftijd heb je nog maar zo’n 250 smaakpapillen over. Niet zo gek dus dat een kind heel gevoelig is voor smaken!

‘Smaakvolle’ tips om je kind te helpen met die groente

  1. Kinderen ervaren een smaak een stuk intenser dan volwassenen. Dit zorgt ervoor, dat het wennen aan die smaak ook langer duurt. Een nieuwe smaak moet vaak wel 15 keer geproefd worden voordat een kind eraan gewend is. Het is dus niet: ‘ik lust het niet,’ maar ‘ik ben er nog niet aan gewend.’ Zet die groente dan ook eerst maar eens 15 keer op tafel en laat iedere keer proeven.
  2. Geef het goede voorbeeld: als papa en mama, broer of zus laten zien dat ze het eten lekker vinden, nodigt dat uit het ook te proberen. Jonge kinderen leren het meest van imiteren en dingen nadoen.
  3. Het is belangrijk je ervan bewust te zijn hoe je je kind benadert. Als een kind steeds gemopper hoort omdat hij niet wil eten, wordt het maaltijdmoment heel beladen voor hem. Hij zal de maaltijd met spanning tegemoet gaan zien. Want dat is blijkbaar een moment waarop hij iets niet goed doet en er op hem gemopperd wordt. Je herkent het misschien wel: als je gespannen bent, heeft dat effect op je eetlust, je krijgt ‘geen hap meer door je keel’. Dat geldt ook voor je kind. Probeer je kind positief te benaderen, al is dat soms moeilijk…
  4. Dring geen eten op. Als je een paar keer een hapje hebt aangeboden maar je kind weigert alles, haal dan na een kwartier het bord weg. Een kwartier, hooguit 20 minuten is lang genoeg voor een jong kind om aan tafel te zitten. Volgende keer beter.
  5. Het kan zijn dat je kind snel na de maaltijd aangeeft dat hij honger heeft. Logisch, hij heeft amper iets gegeten. Trap niet in de valkuil om dan maar een boterham of zoiets te geven, vanuit het idee dat hij ‘toch iets moet eten.’ Je kind heeft dat heel snel door: ‘als ik dit niet wil, krijg ik zo wel iets anders’, en zal daar gewoon op wachten.
  6. Geef wel gewoon een toetje als jullie dat gewend zijn. Gebruik eten niet om te straffen of belonen, daar is het niet voor. Met een toetje als beloning laat je je kind denken dat groente vies is en een toetje lekker, en dat je wel een beloning verdient als je die ‘vieze’ groente heb opgegeten.
  7. Bied groente eens aan in een andere vorm of anders bereid: gekookte worteltjes niet lekker? Dan misschien wel geraspt in een salade met rozijntjes. Of als kruidig soepje. Wees creatief, meerdere kleuren op het bordje doen het vaak goed. Geef kleine porties. En het bord hoeft niet leeg. Als er maar geproefd wordt!

Door van alles te proeven went het kind aan allerlei nieuwe smaken en zal hij langzaam maar zeker steeds meer gaan lusten. En dat is natuurlijk fijn en handig als hij straks volwassen is!