No Stress; waarom afvallen niet lukt

Afvallen is voor veel vrouwen een grote wens; je bent niet tevreden met je gewicht. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: na je zwangerschap(pen) zijn er wat kilo’s blijven zitten die er niet meer af willen, je bent niet gelukkig met je spiegelbeeld of je maakt je zorgen over je gezondheid. Misschien heb je weinig conditie of komen er in je familie ziekten voor waar je met overgewicht meer risico op hebt. Welke reden je ook hebt, het is goed om te weten dat succesvol afvallen wordt beïnvloed door verschillende factoren. Eén van deze factoren is stress.

Stress werkt afvallen tegen.

Wanneer je gewicht wilt verliezen, kan je dat op verschillende manieren aanpakken; een streng dieet met de bijbehorende regels, extra bewegen en sporten, shakes, pillen of supplementen, of een andere leefstijl aannemen met minder snoepen en gezonder eten. Welke manier je ook kiest, in het begin heeft alles wel effect; de eerste pondjes verdwijnen al snel. Dat motiveert, omdat je ziet dat je inspanningen ook wat opleveren.

Maar dan kom je in een situatie waarin niets meer lijkt te helpen; al doe je nog zo je best, je valt geen gram meer af. Voor velen het moment om het bijltje erbij neer te gooien; je gaat jezelf toch niet van alles ontzeggen als het niets oplevert?

Andere oorzaken

Bij succesvol afvallen spelen ook andere zaken mee. Je eerste gedachte is dat je om af te kunnen vallen je voeding moet aanpassen en meer moet bewegen. Dat zijn ook de belangrijkste pijlers, dat klopt. En zeker in combinatie versterken ze elkaar.

Maar ook al eet je gezonder en beweeg je meer, soms ligt niet afvallen ergens anders aan. Denk bijvoorbeeld aan te weinig slaap, rust en ontspanning. Zaken waar je als moeder bijna altijd mee te maken hebt; een baby die ’s nachts honger heeft, een ziek kind, het rondrijden naar sporttrainingen, huiswerk overhoren, het doet allemaal een beroep op je tijd en energie. Heb je ook nog een baan of andere verplichtingen, dan zit je week altijd vol.  En zit je dan ’s avonds eindelijk een keer op de bank na een lange dag, dan blijkt het lastig om op tijd je bed in te duiken. Even een moment voor jezelf is ook weleens fijn…

Lees hier tips hoe je meer tijd voor jezelf kunt maken.

Stress

Door steeds maar zo door te jakkeren raakt je lichaam in een stressmodus. Drukte en een gevoel van onrust zorgen voor de aanmaak van stresshormonen. Dit wordt nog meer versterkt door spanningen vanwege bijvoorbeeld gezondheid, geld of problemen rond een kind. Ook depressieve gevoelens, verdriet en rouw hebben hier grote invloed op. Meestal is de oorzaak voor het niet meer afvallen te vinden in één of meer van deze stressveroorzakers.

Wat kun je doen?

  • Allereerst: wees jezelf bewust van de invloed van stress op je lichaam. Het ligt vaak niet aan je inzet, maar het niet (meer) afvallen heeft een andere oorzaak.
  • Ga na welke stress jij ervaart: is het ‘gewoon’ de drukte van je gezin? Of houden (misschien wel onbewust) andere zaken je bezig? Waar maak je je zorgen over?
  • Bij een te volle agenda: bekijk samen met je partner hoe je dit kunt aanpakken. Zijn afspraken anders te plannen of te schrappen, waardoor je meer tijd overhoudt? Kun je je dag anders indelen? Kan je partner iets overnemen?
  • Plan bewuste me-time in. Dit is heel belangrijk. Door regelmatig iets leuks te doen voor jezelf, laad je je batterij weer op. Aan een oververmoeide moeder heeft niemand iets! Het kan al genoeg zijn wekelijks een paar uurtjes alleen op pad te gaan. Of begin aan een nieuwe hobby. Wat wilde je altijd nog eens doen?
  • Ga op tijd naar bed. Als je er ’s nachts nog uit moet voor kinderen, probeer dan aan het begin van de middag een powernap te doen als dat kan. Even 20 minuten je ogen dicht kan heel verkwikkend werken.
  • Heb je die mogelijk niet omdat je bijvoorbeeld moet werken, neem dan regelmatig een pauze en probeer tijdens de lunch even naar buiten te gaan.
  • Gooi het bijltje er niet bij neer. Gezond eten en bewegen is altijd goed voor je. Wanneer je nu je toevlucht zoekt in troosteten (vaak niet de gezondste keuzes), neemt je gewicht misschien nog toe. Zoek ook niet je heil in strenge crash diëten of shakes, maar kies voor gezond, lekker en vers eten in de juiste hoeveelheden.
  • Spelen er grote zaken, accepteer dan dat je aandacht en tijd daar eerst naartoe gaan. Misschien is dit niet het juiste moment om bewust met afvallen bezig te zijn. ‘First things first’.
  • Heb geduld en zorg goed voor jezelf.