Hé, Supermama! Hoe is het met jou?

Als je moeder bent is het herkenbaar: je kind staat op nummer één. Is er iets met hem of haar aan de hand, dan laat je alles vallen en ben je er. Als je zoon ziek is voel jij je ook meteen niet lekker. Een bezoek aan de tandarts of dokter neem je het liefst over. En heeft je dochter verdriet, dan huilt ook jouw hart een beetje mee.

Je zit gewoon met duizend draadjpes aan elkaar vast. Het liefste glimlachje van je baby, het plakkerige handje van je kleuter en dat lompe, maar lieve WhatsApp-berichtje van je puber maken alles goed: de gebroken nachten, de omgevallen melkbekers en de avonden gevuld met overhoren van  Duitse onregelmatige werkwoorden en de topografie van Denemarken.
Maar soms… knaagt er iets. Want hoe gaat het eigenlijk met jou? Misschien gebeurt het te vaak dat je kinderen voorgaan. Dat je niet toekomt aan tijd voor jezelf. Dat je agenda volgepland staat met afspraken rondom de kinderen: oudergesprekken op school, sporttrainingen en speelafspraakjes van zoon of dochter.

Het is fijn als je een partner hebt met wie je de taken kunt verdelen. De kinderen zijn immers (meestal) ook van jullie samen. In veel gezinnen werken de vaders echter fulltime en de moeders twee of drie dagen. De bezigheden rond de kinderen komen door de week daardoor vooral op het bordje van de mama’s terecht. Náást die baan, dat vrijwilligerswerk of het huishouden. ‘Moeder is de overtreffende trap van moe’. Een zin die de lading behoorlijk kan dekken af en toe.

Als je te lang voorbijgaat aan wat je zelf nodig hebt, verlies je je veerkracht. Je hebt weinig energie, pikt ieder virusje op en eet minder gezond dan je zou willen. Het koken van verantwoorde maaltijden, nadenken over wat je ‘nu weer op tafel zal zetten’ en voorbereid de boodschappen doen, het komt er niet altijd van. Met regelmatig een greep in de snoeppot of met een zak chips ’s avonds op de bank geef je toe aan je snoepbehoefte. De kilootjes teveel die er langzaam bijkomen zitten in de weg. Maar ook nog op dieet moeten, daar moet je helemaal niet aan denken!

Wat als je het nu eens omdraait? Niet meer bezig zijn met brandjes blussen, maar ook goed voor jezelf gaan zorgen? Door vaker even niets te doen en gewoon rustig te zitten, iets leuks te doen met vriendinnen en meer te bewegen wordt je accu weer opgeladen. Even tijd voor mama dus!

Ook je eetpatroon aanpassen helpt daarbij: niet meer vullen (van je maag, maar ook van die lege plek of behoefte), maar voeden. Je lichaam geven wat het nodig heeft om al die ballen hoog te kunnen houden. Een goede basis, met voedzame, gezonde voeding.

Vind je het moeilijk dingen te veranderen? Alles in één keer omgooien hoeft niet. Stapje voor stapje is juist veel beter. Je past iets aan, en pakt daarna weer iets anders op. Begin bijvoorbeeld deze week met volkorenbrood kopen in plaats van wit of bruin. Als je daaraan gewend bent doe je er iets anders bij, zoals twee keer per dag een stuk fruit eten. Zo ga je stap voor stap aan de slag en wordt het steeds meer ‘eigen’.

Het verschil is snel te merken: je wordt fitter, je gewicht past zich aan én je zit beter in je vel. Net wat je nodig hebt als Supermama!

P.S. Hulp nodig? Lees hier meer over mijn online programma ‘HEALTHY MAMA’!