Eten en afvallen na de bevalling

Het is zover: je zoon of dochter is geboren! Na een lange zwangerschap en enerverende bevalling heb je je baby in je armen. Je bent de koning te rijk met je prachtige wonder en langzaam dringt het tot je door: je bent moeder. Een nieuwe fase breekt aan. Tijd om te wennen aan je nieuwe rol en te herstellen. Hiervoor heb je goede voeding nodig. Je mag nu (eindelijk!) weer alles eten. Maar waar moet je eigenlijk op letten in deze periode?

Tijdens je zwangerschap heb je vast goed gelet op wat je at. Gezonde voeding was belangrijk voor de ontwikkeling van de baby in je buik. Maar misschien had je veel last van misselijkheid en was eten een hele uitdaging. Of had je juist last van vreemde cravings en at je je klem aan bepaalde producten. Sommige voeding mocht tijdelijk helemaal niet. Waren tijdens je zwangerschap dus de rauwe kazen, alcohol en medium gebakken biefstukjes taboe, nu mag het allemaal weer. Yes!

Maar wat heeft je lichaam nu eigenlijk nodig op dit moment?

Je lichaam heeft een topprestatie geleverd. Daarom kun je extra energie en goede voedingsstoffen nu goed gebruiken. Veel groente en fruit eten was en is belangrijk voor de behoefte aan diverse vitamines, mineralen en bio-actieve stoffen. Vitamine C, dat in veel groente en fruit aanwezig is, helpt mee bij de opname van ijzer. Neem daarom bij iedere maaltijd iets van groente of fruit.

Wanneer het ijzergehalte in je bloed wat aan de lage kant is, kun je dit verhogen met ijzerrijke voeding: vlees, eieren, volkoren granen, peulvruchten, noten, groente en (gedroogd) fruit. Een ijzerpreparaat kan helpen, slik dit in overleg met je verloskundige of huisarts.

Ben je erg moe, dan helpt vitamine B6 om wat fitter te worden. Deze vitamine ondersteunt ook de aanmaak van je bloed en helpt je afweersysteem. Vitamine B6 vind je onder meer in vlees, brood, aardappelen en bananen. Vitamine D is ook een vitamine die je hard nodig hebt. Eet voldoende vette vis, besmeer je brood met margarine of halvarine en bak regelmatig in een vloeibaar bak-of braadproduct. Ga ook iedere dag minstens een half uurtje naar buiten.

‘Maar hoeveel van alles moet ik nu eigenlijk eten?’, kun je je afvragen. In principe is dat net zoveel als voor je zwanger werd. Als je borstvoeding geeft, is het iets meer. Het Voedingscentrum heeft berekend hoeveel voeding je nodig hebt om aan de gewenste hoeveelheid voedingsstoffen te komen. Het overzicht daarvan kun je hier vinden. Opvallend, het is vaak meer dan je zou denken!

Afvallen

Het kan verleidelijk zijn om meteen na de geboorte aan een afslankdieet te beginnen. Hup, weg met die extra kilo’s! Toch is dit niet verstandig. Je lichaam is aan het herstellen en heeft voldoende voeding nodig. Het is wél een goed idee om bewust te eten. Niet teveel snaaien, maar volwaardig eten. Direct na de bevalling ben je trouwens al meteen 5 kilo lichter, wist je dat? De weken erna verlies je geleidelijk aan nog eens 5 kilo. Ben je meer aangekomen, dan zullen die kilo’s er niet zomaar vanzelf afgaan (al zijn er geluksvogels bij wie de borstvoeding heel goed meewerkt…).

Na 6 weken kun je langzaam maar zeker wat proberen af te vallen, maar let dus op: niet als je borstvoeding geeft. Doe het rustig aan en honger jezelf niet uit. Kies niet voor een streng dieet dat moeilijk vol te houden is, maar eet gebalanceerd en goed. Probeer iedere dag voldoende te bewegen en bouw het rustig op. Bedenk: je lichaam is aan het ontzwangeren en je krijgt bovendien waarschijnlijk niet al te veel nachtrust op dit moment.

Borstvoeding

Als je borstvoeding geeft is het belangrijk dat je extra drinkt. Dit hoeft geen extra melk of zuivel te zijn; met 2-3 glazen melk, yoghurt of sojadrink en 1-2 plakken kaas in totaal krijg je voldoende binnen. Zorg ervoor dat je 2 liter vocht per dag drinkt in totaal. Neem bijvoorbeeld bij elke voeding die je geeft zelf een extra glas water. En alcohol is natuurlijk nog steeds een no-go als je borstvoeding geeft.

Sommige baby’s reageren met buikkrampjes op wat de moeder eet. Dit is geen reden om uit voorzorg allerlei eten te vermijden. Eet gewoon zoals je gewend bent en wat je graag lust, daar was je baby ook aan gewend in de baarmoeder. Als je denkt dat je kindje toch onrustig wordt van iets wat jij gegeten hebt, dan kun je dat product tijdelijk even laten staan.
Pas wel op met koffie; baby’s kunnen last krijgen van de cafeïne. Cafeïne zit in koffie, thee, cola en chocolade. Beperk je koffiemoment tot 1 kopje per dag en houd het bij een paar kopjes thee.

Tip

Ben je op zoek naar gezonde en lekkere recepten waar je niet te lang voor in de keuken hoeft te staan? Download dan gratis het receptenboek ‘GOED ETEN – RECEPTEN VOOR IEDERE DAG’.
22 gezonde, snelle recepten zonder pakjes en zakjes, cadeau voor jou!

Download hier

Vraag: had jij vreemde of bijzondere eetgewoontes tijdens je zwangerschap en zijn die nu weg? Ik vind het leuk om je verhaal te horen! Laat gerust een reactie achter.