Opvoedvraag in Jente beantwoord: ‘Wat doe je als je kind niet (gezond) wil eten?’

28-02-2017

Het tijdschrift Jente vroeg mij een opvoedvraag te beantwoorden: ‘Wat doe je als je kind niet (gezond) wil eten?’ Mijn antwoord staat in Jente 26.

Bijna iedere ouder kent de situatie: je kind wil niet eten. Soms is een griepje of spanning door bijvoorbeeld een verjaardag de reden. Maar veel kinderen bekijken hun bord langere tijd zeer kritisch. Lastig en frustrerend voor jou als ouder; je wilt immers graag dat je kind gezond eet.

Een aantal tips en ideeën voor meer gezelligheid aan tafel :

  • Peuters zeggen soms tegen alles ‘nee’,  dus ook tegen eten. Deze fase gaat vanzelf over.
  • Bied kleine, gevarieerde porties aan. Een berg eten voor je neus kan demotiverend werken.
  • Negeer negatief gedrag en geef een complimentje als je kind wel eet. Als je zoon of dochter steeds gemopper hoort, levert dat zenuwen op.  Wég eetlust.
  • Jonge kinderen zijn tegen zes uur ’s middags vaak al te moe om te eten. Een half uurtje eerder aan tafel kan de oplossing zijn.
  • Bied je peuter wat hapjes aan, maar dring geen eten op en haal na 20 minuten het bordje weg. Dat is lang genoeg om aan tafel te zitten.
  • Bij kleuters en oudere kinderen werkt uitdaging vaak goed. Maak er een spannend smaakavontuur van; vertel dat jullie steeds drie nieuwe hapjes gaan proeven.  Meer hoeft niet, maar mag wel. Welk cijfer krijgt dit eten?
  • Geef geen vervanging voor het warme eten, je kind zal die boterham gaan verwachten.
  • Bied groenten eens anders aan: zijn gekookte worteltjes geen succes? Dan misschien wel geraspt in een salade met rozijntjes.
  • Geef het toetje als onderdeel van de maaltijd en niet als ‘beloning’. Zo vies zijn die groenten toch niet?
  • Betrek je kind bij de voorbereiding. Peuters houden van samen boodschappen doen, tomaatjes wassen, boontjes breken. Kleuters kunnen al heel goed afwegen, beslag kloppen en kaas over de ovenschotel strooien. Oudere kinderen eten beter van hun zelfgemaakte creaties.