Een stap vooruit

09-01-2017
Door: Chantal

Je leefstijl veranderen betekent vaak ook: meer bewegen. Er komen dan meteen een aantal vragen omhoog borrelen: hoe kun je dit gaan doen? Wanneer? Wat ga je doen? Een sportschool abonnement misschien. Of een nieuwe sport oppakken? Wanneer koop je die sportoutfit?

Maar…
De allerbelangrijkste vraag is: hoe word je (en blijf je) enthousiast? Want ik weet niet hoe het met jou zit, maar de meeste mensen staan niet te trappelen om meer tijd voor bewegen of sport uit te trekken. Want… je hebt het al best druk. Het is vroeg donker buiten. En eigenlijk ben je wel moe. Is het dan wel slim om te gaan sporten? Straks heb je een blessure, ofzo…

Herkenbaar hè?
Soms is de drempel heel hoog. Maar je weet ook: om af te vallen, helpt het om te bewegen. Met alleen je voeding aanpassen kom je een eind, maar om calorieën te verbranden moet je wat vaker van die bank af. Zeker als je een zittend beroep hebt. Als jij nu al kippenvel krijgt bij de gedachte aan baantjes trekken, of nu eigenlijk al weet dat dat sportschoolpasje weinig daglicht zal zien, dan heb ik een supertip voor je. Iets wat ik zelf ook ga doen!

Zitten
Ik zit namelijk ook veel achter mijn bureau. Te praten met cliënten. Of teksten als deze te typen. Allemaal heel leuk. Maar ik zit wel véél stil. Toch doe ik wel wat aan sport, hoor! Ik loop 1 keer per week met een loopgroep door het bos. En 1 keer per week fitness ik (als het lukt 😉 ). Maar met de feestdagen achter me was de weegschaal vanmorgen niet aardig voor mij. En omdat je lichaam ook went aan een bepaalde hoeveelheid beweging, mag er best een tandje bij.

Go for a walk
Nog een sportmoment inplannen gaat mij niet lukken. Want naast mijn werk in de praktijk ben ik ook een drukke mama. Toen dacht ik: weet je, ik heb natuurlijk iedere dag een lunchpauze. Want: eten moet je toch. Ik trapte nog weleens in de valkuil om achter de laptop even snel een boterhammetje te eten. Da’s niet goed. Gaan we niet meer doen. Dus vanaf vandaag…maak ik iedere dag een lunchwalk. Gewoon even een half uurtje naar buiten. Schoenen aan en de buurt verkennen, of even het park in.

En weet je wat dat oplevert? Een fris hoofd, nieuwe energie, vitamine D, beweging (juist ja) en per week 935 calorieën verbrand! Dat wandelen echt heel goed is blijkt overigens ook steeds uit onderzoek, lees er hier meer over.

En jij? Ga jij ook voor een nieuwe ‘stap’? Super! Wanneer je samen met collega’s luncht willen zij misschien ook wel mee. Even van de werkvloer af en daarna met frisse blik weer aan de slag!