Welk zelfbeeld heb jij?

6-10-2016
door: Chantal

parel

Afgelopen week was in het nieuws dat 40% van de jonge Engelse meisjes zichzelf te dik vindt. Het was de uitslag van een onderzoek dat gehouden is onder meisjes in de leeftijd van 7 tot 10 jaar. Ik schrok ervan: dus bijna de helft van de meisjes jonger dan 10 jaar loopt al rond met dit gevoel. Velen van hen voelen de druk om perfect te moeten zijn en hebben een laag zelfbeeld omdat ze hun lichaam niet mooi vinden. Ook op volwassen leeftijd kan dit spelen. In mijn praktijk komt het regelmatig aan de orde in gesprekken.

Het kan moeilijk zijn om blij te zijn met jezelf en hoe je er uitziet. De spiegel confronteert je iedere dag genadeloos met dat vetrolletje, die rimpels of misschien wel die eerste grijze haren (ja, herkenning hier!).

Het  begint al jong: in de prepuberteit wordt een meisje zich bewust van hoe ze overkomt op anderen en begint het grote vergelijken: vriendinnen zien er allemaal stukken beter uit dan jij. Ze dragen mooiere kleren, hebben langere haren en rechtere tanden. Op deze leeftijd worden ook lichaamsbouw en ontwikkeling heel belangrijk. Wanneer jij steviger gebouwd bent dan je vriendinnen, voel je jezelf al snel te dik. En wanneer je ook echt zwaarder bent dan de anderen in je klas, dan kan dat grote invloed hebben op je zelfbeeld.

Veel kinderen worden gepest met hun gewicht. Omdat ze onzeker overkomen lijken ze uit te stralen ‘pest mij maar’. Dat pesten is een groot probleem. Want naast het feit dat je als kind vaak niet goed weet hoe je moet reageren om het pesten te laten stoppen en de angst die het pesten oproept, bevestigt het ook opnieuw het gevoel dat het meisje heeft over zichzelf; ‘zie je wel, anderen vinden ook dat ik veel te dik ben.’ De vicieuze cirkel dus.

Ervaringen uit je jeugd neem je mee je leven in. Veel volwassenen kampen met de gevolgen van pesterijen van vroeger en horen de scheldwoorden nog dagelijks in hun hoofd als ze in de spiegel kijken. Daarom is het zo belangrijk om al op jonge leeftijd een positief zelfbeeld te ontwikkelen.

Hoe help je een kind daarmee?
Door haar vooral te laten horen waar ze goed in is. Dat kan een vak zijn op school, of een hobby als tekenen of zingen. Het kan zijn dat ze altijd zo zorgzaam en lief is voor haar broertje.  Of dat ze een mooie vlecht heeft. Door dit soort dingen te zeggen (waarbij je niet moet overdrijven, om het ook echt en gemeend te laten klinken), bevestig je je dochter in het besef dat ze uniek en waardevol is.

Daarnaast is het ook belangrijk goed te observeren: is het haar eigen idee dat ze te dik is, of is ze echt wat te zwaar? Belemmert haar gewicht haar in het dagelijks leven, is ze snel moe of buiten adem, heeft ze moeite met gym of sporten, eet ze eenzijdig, te veel of juist te weinig? Het is dan voor haar gezondheid van nu en later van belang hiermee samen aan de slag te gaan.

Zet een kind nooit op dieet, ze is in de groei en heeft voldoende voedingsstoffen nodig. Geef haar voldoende en gezonde  basisvoeding en wees matig met snoep en frisdrank. Als je het moeilijk vindt jullie eetpatroon op eigen houtje aan te passen, vraag dan advies aan een diëtist of gewichtsconsulent met specialisatie voor kinderen.

Je zelfbeeld is heel belangrijk voor hoe je in het leven staat. Dat geldt voor kinderen, maar voor volwassenen net zo goed. Wanneer je jezelf de moeite waard vindt, wil je ook goed voor jezelf zorgen. Je voeding hoort daarbij. Een beetje nadenken over wat je eet en drinkt en hoe dat je lichaam helpt om goed te presteren en lekker te leven.  Een passend gewicht, een fit gevoel en lekkerder in je vel zitten zijn het gevolg.

Geen dagelijkse oorlog meer met je lichaam, maar acceptatie en een glimlach voor jezelf!