Is het goed om minder koolhydraten te eten als je wilt afvallen?

25-8-2016
door: Chantal

Ja en nee. Veel mensen denken dat. Ze eten dan bijvoorbeeld geen brood of pasta’s meer. Er zijn ook meerdere diëten te volgen die gebaseerd zijn op koolhydraatarm of –vrij eten. En in het begin lijkt het ook echt te werken; al na een paar dagen zijn de eerste pondjes eraf!

Helaas speelt er dan iets anders. Koolhydraten zijn een soort sponsjes; ze trekken water aan. In je lichaam houdt elke gram koolhydraten 4 gram water vast. Wanneer je dus minder koolhydraten binnen krijgt, raakt je lichaam dat water kwijt en dat zie je op de weegschaal. Vochtverlies dus, geen vet… Daar schiet je niet zoveel mee op.

Als je minder koolhydraten gaat eten, ga je over de hele linie vaak minder eten. Je krijgt dan minder brandstof binnen dan voorheen. Als je net zo actief blijft of zelfs meer gaat bewegen (want je wilde afvallen), verbruikt je lichaam meer brandstof. Als deze brandstof niet uit je voeding komt dan wordt je lichaamsvet aangesproken. Hierdoor zal je gaan afvallen. Het gaat hierbij dus niet om minder koolhydraten, maar om minder brandstof in het algemeen.

Hoe werkt het dan wel?
Er zijn verschillende koolhydraten. Je hebt  langzame koolhydraten, die kom je tegen in brood, pasta, aardappelen en rijst. Het zijn meervoudige koolhydraten, lange ketens. Er zijn ook snelle (enkelvoudige en tweevoudige) koolhydraten. Dat zijn de suikers.

IMG_1052

Je lichaam heeft koolhydraten nodig. Het is de belangrijkste en snelste vorm van brandstof. Wist je dat je hersenen afhankelijk zijn van koolhydraten voor brandstof? Daarom heb je koolhydraten sowieso echt nodig.

Het is wél goed om te minderen met suiker, de enkel- en tweevoudige koolhydraten dus. Suikers zijn niet zo goed voor ons. Ze zorgen voor enorme pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Dit geeft je snel weer een hongergevoel en laat je grijpen naar iets om het gat mee te vullen. En dan het liefst iets met veel… suiker.
Ook zorgen die schommelingen voor meer vetopslag, waardoor je dikker wordt.

Als je dus minder koolhydraten wilt eten, beperk dan de hoeveelheid suikers in je eten en drinken.  Kies daarnaast voor volkorenproducten (brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst). Die bevatten veel vezels en vullen je maag. Tot slot is het ook een goed idee om een deel van de aardappelen, pasta, brood of rijst die je eet  te vervangen door groente. Een bakje tomaatjes of groentesoepje bij de lunch, een lekkere salade, of gewoon een extra schep worteltjes op je bord.  Mogelijkheden genoeg!
Dat is gezond afvallen.