Goed eten in de zwangerschap


03-03-2016
door: Chantal

Als je zwanger bent, vliegen de goedbedoelde adviezen van familieleden en van internet je vaak om de oren; goed voor jezelf zorgen, op tijd naar bed, geen alcohol en natuurlijk die lange lijst van voedingsmiddelen die jij voorlopig  niet meer mag eten, omdat ze schadelijk kunnen zijn.

Aan het eten dat je juist wél zou moeten eten om jezelf en je baby het juiste te geven, wordt veel minder aandacht geschonken. Toch wordt steeds meer duidelijk dat de voeding die je als ongeboren kind binnen krijgt, een belangrijke invloed heeft op je latere gezondheid. Natuurlijk speelt ook bijvoorbeeld genetische aanleg daarbij een rol. Maar goed eten in je zwangerschap is dus heel belangrijk.

Kinderwens
Veel vrouwen die zwanger zijn, letten dan ook extra goed op wat ze eten en drinken. Maar wist je dat je eetgewoonten ook al voordat je zwanger raakt, belangrijk zijn? En, sterker nog, ook de eetgewoonten van je partner? Ongezonde voedings- en leefgewoonten zoals roken, te weinig groenten en fruit of teveel suiker en vet kunnen overgewicht en tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken. Dit heeft een nadelig effect op de vruchtbaarheid. Daarom kan een zwangerschap op zich laten wachten.

Niet lijnen
Het is dus belangrijk om de voedingsstoffen binnen te krijgen die je in deze speciale periode nodig hebt. Daarom is een goede basis, een goede ‘voedingstoestand’ zoals dat heet, van belang.  Als je een slechte voedingstoestand hebt door verkeerde eetgewoonten, is de kans groot dat je een tekort hebt aan verschillende voedingsstoffen. Lijnen tijdens de zwangerschap is daarom ook een slecht idee. Door te weinig te eten krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Je baby krijgt voorrang; eerst wordt hij of zij voorzien van wat nodig is. Wat overblijft is voor jou. Maar als jij structureel te weinig binnen krijgt, zal dit uiteindelijk ook voor je kind gelden. En dat kan een slechte start voor je kind betekenen.

Waar kun je op letten als je gezond wilt eten voor en tijdens je zwangerschap?

‘Eten voor twee’ is allang achterhaald. Teveel eten zorgt alleen maar voor een te grote gewichtstoename. Als je zwanger bent maakt je dat misschien niet zoveel uit, ‘dik word ik toch’. Maar die kilo’s moeten er straks wel weer af! Niet teveel aankomen is dus wel zo prettig. Wat heb je dan wel nodig?

  • Veel verschillende groenten. Minimaal 250 gram per dag, liever meer.
  • Twee porties fruit per dag.
  • Volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst en peulvruchten bevatten veel B-vitamines. Deze helpen onder meer tegen moeheid en misselijkheid.
  • Twee à drie glazen zuivel per dag.
  • Drink maximaal één kopje koffie per dag, verder water en thee.
  • Eén keer per week vette vis.
  • Iedere dag een handje ongezouten nootjes.
  • Een stukje vlees of ijzerrijke vleesvervanger.
  • Slik vitamine D (10 µg/dag) en foliumzuur (400 µg/dag) als supplement, of neem een multivitamine speciaal voor zwangeren.

Ben je zwanger en lukt het om goed te eten? Of is het lastig, bijvoorbeeld omdat je steeds misselijk bent?