Bewegen; wat houdt je tegen?

24-09-2015
door: Chantal

Ik hoor van veel cliënten dat zij het moeilijk vinden om meer te gaan bewegen. Iedereen heeft daar zijn eigen reden voor: lichamelijke beperkingen, geen tijd, geen zin, slechter weer in deze tijd van het jaar, enzovoort.
En weet je? Ik herken ze allemaal bij mezelf. ik ben ook niet zo’n sporter. Werd vroeger altijd als laatste gekozen met de gymles, dus dat zegt genoeg… 😉

Maar niet aan beweging doen of sporten is geen optie. Het is nodig om fit te blijven en meer conditie te krijgen. En om af te vallen of op gewicht te blijven is het een must. Met alleen je voeding aanpassen kun je ook gewicht verliezen, maar het gaat zoveel langzamer!

Ga daarom echt op zoek naar een bewegingsvorm die bij je past. Dat kan ook gewoon wandelen of fietsen zijn. We hoeven echt niet allemaal naar de sportschool als dat niet bij je past.

En wat doe ik zelf dan? Ik ga naar Pilatesles. Een trainingsvorm die je op je eigen niveau kunt uitvoeren, met veel aandacht voor een goede lichaamshouding en ademhaling. En je wordt er sterk van!

Gisteren heb ik daar een andere vorm van beweging aan toegevoegd: sportief wandelen. Dat is wandelen in wisselend tempo, met als doel je uithoudingsvermogen, beweeglijkheid en looptechniek te verbeteren. Ik doe dit in een groep met een loopcoach. Gisteren was de eerste wandeltraining, en het is me goed bevallen! Wel stevig doorlopen, maar ondertussen ook lekker in het zonnetje genieten van de eerste herfstkleuren. Ik hoop wel dat het voorlopig nog even mooi herfstweer blijft…